Coverkunstenaar Pieter Debruyne: “Iedereen kent het iconische Master-gebouw”

Voor Magazine M vragen we telkens een andere kunstenaar naar zijn of haar interpretatie van de iconische foto van ons gebouw. Ditmaal werd de cover gemaakt door Pieter Debruyne. Hij woont al meer dan twintig jaar in Antwerpen maar kent Master Meubel als kind van de streek maar al te goed.

Pieter Debruyne werd gevormd aan de gemeentelijke academie van Arendonk en studeerde Vrije Grafiek aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Antwerpen. Zijn werk wordt gekenmerkt door kleurrijke toetsen, in het oog springend lijnenspel en schetsmatige rauwheid. En net daarom neemt hij eigenlijk niet graag opdrachten aan…

“Ik weet op voorhand vaak niet hoe het resultaat gaat zijn. Als het niet lukt, zet ik het opzij en bekijk ik het later opnieuw. Maar nu had ik een deadline. Gelukkig denk ik niet te lang na en werk ik snel. Ik heb de opdracht vooral aangenomen omwille van de architecturale insteek.”

Hoe is de architectuur jouw werken binnen geslopen?

“Na een paar jaar helemaal niks gedaan te hebben met mijn opleiding, heb ik op reis wat materiaal gekocht in een winkeltje en ben ik beginnen schetsen en tekenen. Ik kijk op een andere manier naar perspectieven, composities, richtingen van gebouwen, bomen en kabels. Zo probeer ik banale plaatsen een interessante toets te geven.”

Hoe verschilt dat met deze opdracht?

“Meestal maak ik een foto voor ik aan mijn werk begin. Ik herinner me waar ik was, wanneer ik er was, welk gevoel die plek me gaf, welk licht er was, zelfs wat ik aan het eten was op dat moment (lacht). Nu moest ik vertrekken van een foto die iemand anders gemaakt heeft. Ik heb de opdracht aanvaard omdat ik na een paar jaar wel weet dat het resultaat zou passen binnen wat ik doe.”

Hoe is de cover geëvolueerd?

“Zoals de meeste van mijn werken, ik ben begonnen met één kleur en heb de rest toegevoegd. Ik werk spontaan, schetsmatig, met duidelijke lijnen en verf recht uit de tubes. Na een paar lagen was ik wel even verloren, dat maakte me best nerveus. Het voordeel is dat ik om de hoek van mijn atelier werk. Tijdens een middagpauze heb ik er een half uur aan gewerkt en toen wist ik dat het goed ging komen.”

Kende je Master Meubel al voor deze opdracht?

“Ik ben opgegroeid in de buurt en er vaak langs gefietst op weg naar mijn toenmalig lief. Het is iconisch, iedereen weet dat dat het gebouw van Master is. Ik kon er dus met een zekere nostalgie naar kijken. Eerlijk gezegd was ik er tot voor kort nog niet binnen geweest. Maar ik heb een rondleiding gekregen en eigenlijk is het een super knap gebouw. Ik heb ook architectuur gestudeerd dus er was zeker wel een band tussen mij en het onderwerp.”