Fritz Hansen: topdesign in vijf woorden

Fritz Hansen is een van de vaandeldragers van het Deense design. De tijdloze collectie omvat zowel wereldberoemde klassiekers als hedendaagse ontwerpen. Maar hoe groei je van een eenvoudige schrijnwerkerij uit tot een internationaal merk? Het antwoord in vijf woorden.

Een lange geschiedenis

Schrijnwerker Fritz Hansen richtte zijn bedrijf op in 1872 in zijn Deense thuisstad Nakskov en opende in 1887 zijn atelier in Christianshavn in Kopenhagen. Vanaf het begin is hoge kwaliteit een prioriteit voor Fritz en zijn zoon Christian. Christian specialiseert zich in het buigen van hout met stoom, een techniek waarmee het bedrijf de wereldtop haalt. De eerste klassiekers van Hans J. Wegner en Børge Mogensen verschijnen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Iconische ontwerpen

De jaren vijftig zijn het decennium van Arne Jacobsen bij Fritz Hansen. Het beste bewijs dat de Ant en daaropvolgende Series 7, de Egg en de Swan voor het Royal Hotel in Kopenhagen en de 3300 collectie tijdloos zijn, is dat ze vandaag nog steeds geproduceerd en gekocht worden. Tijdens de jaren zestig wordt daar de Super-Elliptic tafel van Piet Hein aan toegevoegd, Verner Panton ontwerpt de Pantonova en Bachelor stoelen.

Vakmanschap van hoge kwaliteit

Deze innovatieve en iconische ontwerpen worden gefabriceerd aan de best mogelijke kwaliteit. Leveranciers, materialen en productie moeten steeds beantwoorden aan hoge standaards. Na een Premium Check door een van de werknemers krijgt elk product dat de fabriek verlaat een Quality Document, de beste garantie voor Fritz Hansen Premium Quality.

Strijden tegen imitaties

Wanneer er zoveel tijd en energie wordt gestoken in het ontwerp en de productie van het perfecte meubel, is het wraakroepend wanneer imitaties op de markt verschijnen. Originelen zijn sinds 2006 te herkennen aan een rood of bruin plaatje van Republic of Fritz Hansen. Ze hebben bovendien een uniek nummer, de naam van de ontwerper en het jaar en de locatie van productie. Wie echt zeker wil zijn van authenticiteit koopt de producten van Fritz Hansen bij een erkende verdeler zoals Master Meubel.

Investeren in duurzaamheid

Fritz Hansen engageert zich om compromisloos in te zetten op design, kwaliteit en duurzaamheid. Zo wordt gebruik gemaakt van hout uit duurzaam beheerde bossen, van wateroplosbare lijmen en van 100% gerecycleerd aluminium. Maar duurzaamheid betekent ook op andere vlakken oog hebben voor de toekomst. Jonge ontwerpers zoals Kasper Salto, Piero Lissoni en Jaime Hayon worden uitgenodigd om hun visie op de designfilosofie van Fritz Hansen te geven. Zo blijft Fritz Hansen, bijna 150 jaar na de stichting, inspelen op zowel klassieke ontwerpen als de nieuwste trends.