Tom Andries, Master Artist voor Magazine M

“Design, architectuur, vakmanschap: ik voelde onmiddellijk een verwantschap toen ik Master Meubel leerde kennen.” Een kunstwerk maken geïnspireerd door de architectuur van Master Meubel was een cadeau voor Tom Andries. Hij vertelt over zijn link met Turnhout, zijn liefde voor Paul Neefs en zijn interpretatie van ons gebouw.

Elk najaar trakteert Master Meubel haar klanten op Magazine M. Daarin vind je onder meer handige interieurtips, prachtige woningen of een exclusieve blik achter de schermen. De cover, die telkens geïnspireerd is door onze showroom, werd deze keer gemaakt door Tom Andries.

“Ik ben oprichter en creatief directeur van een grafisch design bureau, Today in Mechelen. We hebben onder meer de nieuwe identiteit van Stad Antwerpen uitgetekend. In 2013 ontwierp ik in opdracht van LDV United de gestileerde hoofdletter A voor de stad. Dat herleiden tot de essentie, tot het pure, is nu gangbaar maar was toen een revolutie.

Naast mijn werk als grafisch ontwerper heb ik ook altijd vrij werk gemaakt. In het begin was dat gebaseerd op architectuur, monotone gebouwen van onder meer Oscar Niemayer, John Lautner en Pierre Koenig, die uit een andere wereld afkomstig lijken. Die fascineerden me.”

Foto Tom door Gerrit Op de Beeck

Heb je een link met Turnhout?

“Na een tentoonstelling over de Turnhoutse School heb ik me verder verdiept in het Belgisch modernisme. Architect Paul Neefs kende ik van zijn grafisch werk. Dat ligt in lijn met wat ik zelf doe. Voor deze opdracht heb ik een rondleiding gekregen door de showroom van Master Meubel, waar twee van mijn werken hangen. Het design, de architectuur, het vakmanschap: ik voelde onmiddellijk een verwantschap.

Kun je wat meer over je kunst vertellen?

“Ik ben teruggekeerd naar de basis door zelf de patines van mijn verven en inkten te maken. Daarvoor gebruik ik een mengeling van houtskool, acryl en inkten. Die geeft me de mogelijkheid om heel abstract te werken. Van ver is het erg minimalistisch, van dichtbij ontdek je de gelaagdheid, de textuur, en komt het werk tot leven.

Ik schilder meestal op doek. Mijn werk wordt snel gemaakt, in een fractie van seconden. Maar ik besteed enorm veel tijd aan de basiscomposities dus maak ik veel voorstudies. De zuivere, pure typografische composities passen goed bij moderne interieurs, zodat de cirkel helemaal rond is.”

Hoe ben je aan de slag gegaan voor de cover van dit magazine?

“Het is een hommage aan de architectuur van Lou Jansen en Rudi Schiltz geworden. Ik ben vertrokken van de originele plannen voor de showroom van Master Meubel. In het bovenaanzicht vormen de verschillende blokken en balken samen een herkenbare, krachtige, geometrische compositie.

Elk onderdeel is afzonderlijk geschilderd, zodat je telkens een andere textuur voelt. Ik heb roze gebruikt als secundaire kleur, ook een constante in mijn werk. De cover maakt deel uit van een reeks van vier minimalistische werken op A1-formaat. Het was echt een cadeau om me deze modernistische architectuur eigen te mogen maken.”